Petr Pilný

Nerozumíte počítačům? Já občas také ne...

Xiaomi Mi Electric Scooter 2 M365 po čtyřech letech

Původní článek a servisní historii najdete zde.

Po čtyřech letech provozu jsem se rozhodl udělat takové krátké shrnutí informací a zkušeností. Hned v úvodu musím přiznat, že provedení M365 bylo ve své době celkem poctivé a i po téhle době až na drobnosti funguje. Bál jsem se, že to vydrží dva/tři roky a začne se to sypat, bál jsem se, že koloběžka bude mít vůle, bude vrzat a tak dále, trochu jsem se bál i o baterii, přeci jen – nejezdím zrovna dlouhé cesty a naopak je to většinou díky pohybu na krátkých trasách po městě v režimu plný plyn a brzdy. Koloběžka ale celkem překvapila! A tak si to probereme pěkně od nejhoršího k nejlepšímu.

Přidán držák blatníku, odebrány některé krytky, jinak originální stav.

Ještě na skok odbočím – bylo by asi dobré vědět, jak koloběžku používám. Převážně je užívána na kratší trasy po městě, tedy v režimu ne vždy, ale často, blízkému brzda/plyn. V poslední době dostává zabrat i zatížením – jezdíme na ní s dcerou do školy. Jezdíme si ale nepředstavujte jako „pádím třicet“, pohybujeme se pomalinku v místech bez provozu aut rychlostí okolo 5-8km/h. Ale zatížení koloběžky je v tu chvíli zcela jistě ke 130 kilogramům. Občas naopak dojde na delší trasu (8-15 kilometrů), prakticky vždy celou cestu maximální rychlostí. Tedy – moc kilometrů tedy nenajezdím, ale koloběžka dostává celkem zabrat.

Nepovedené věci

  • u mého kusu byla nejspíš vada motoru, hřál o dost víc než jeho náhradník i při základním výkonu, zrovna u motoru je to trochu škoda
  • zadní blatník se bez vzpěry prostě jednoho dne uklepe, můj s lehkou prasklinou přežil nějakých 1800 kilometrů, pak jsem mu dal vzpěru
  • po úpravě výkonu i u těžších jezdců značně mizí přední pneumatika, není to sice přímo mínus, ale doporučuji s tím počítat
  • dodaný ventilek, který neudrží tlak, je zbytečnou drobností nestojící v nákladech nic navíc
  • zadní světlo a vedení k němu, aneb nakonec možná lepší, že to přestane svítit, protože to stejně skoro nesvítilo.

Pokud vynechám spálený motor, který měl asi výrobní vadu (a samozřejmě ji umocnilo zvýšení výkonu), jsou to prakticky jen drobnosti. Vzpěra k blatníku mohla být za dobu prodeje M365 přibalena, nemuselo se čekat na novější verze, dodaná hadička (adaptér) k nafukování kol je také prkotina řešitelná nákupem jiného a nebo zvyknutím si na to, že něco málo uteče. Kdo má kompresor, tak to úplně nemusí řešit. Krytka nabíjecího konektoru je taková – no, když neprší, nezatěžuji se s jejím zaděláváním.

Jen trochu textu k přední pneumatice – ono to není chyba, jen ta spotřeba je, pokud nejezdíte plynule, ale neustále se rozjíždíte, až překvapivá. Mám spotřebované 3 pneu na 2000 kilometrů a to nemám 50 kilogramů a nestojím na zadním kole. Pokud jsem měl nahraný software s maximem okolo 1 kW, dokázalo si to hrábnout při každé příležitosti. Na 850W je to takový kompromis.

Zbytečný strašák

  • defekty – foukal jsem na 60+psi, píchnul jsem jednou zadní kolo za 2000+ kilometrů, Slime a podobné jsem nikdy nedával
  • výměna pneumatik – není to o síle, ale o tom, že je třeba to umět
  • zadní brzda není sice zcela dostatečná, ale po seřízení to brzdí přijatelně, z Ještědu bych s tím jet nechtěl (bez motoru), ale v běžném provozu to je použitelné.

Tady je to zase o pneumatikách – jejich výměna není tolik o síle, ale o tom to umět. Pokud tam gumu narovnáte, spadne tam celkem snadno. U větších kol to šlo ještě o mnoho lépe. Naopak i přes jízdu po štěrku a ne zrovna čistém asfaltu jsem při dostatečném foukání kol nezaznamenal nějaký velký počet defektů. Píchnuto jen jednou, jinak ale vždy s pneu měněna i duše.

Co se hodně povedlo

  • nosnost – uveze to hodně, více než je uvedeno jako maximum
  • výdrž baterie
  • spolehlivost.

Koloběžka má super provedení, nikde nic nezačalo vrzat, nedával jsem žádné podložky a to má za sebou i hodně výletů po kamenitých cestách, kdy to mlátilo až jsem přemýšlel, zda to dojede v jednom kuse. Jak jsem psal v minulém textu – není to ponorka a není to skokan, pak si myslím, že nebude většinou s ničím problém.

Opotřebení je nejvíce znát na řidítkách, jejich materiál také už značně vytvrdnul.

Koloběžku obecně považuji za hodně spolehlivou, díky rozumnému nastavení baterie (nabíjení a vybíjení s rezervou) to vypadá, že baterie koloběžku ve většině případů přežije. Po čtyřech letech jsem nezaznamenal žádné změny v dojezdu, zobrazené kapacitě a ani rozdíly v napětí článků. A to i přes to, že se s tím moc nepářu a navíc často skladuji (a jezdím) při teplotách okolo nuly. Vliv nízkých teplot je na baterce znát – výkon jde dolů.

Úpravy softwaru, 10″ kola, déšť

O úpravě výkonu to už něco málo zaznělo. Bydlím v oblasti, kde se jezdí většinu času po rovinkách, ale najde se i prudší kopec, který jsem na základním výkonu jednoduše objížděl. Nejlépe se mi jezdilo s výkonem (dle aplikace) v maximech při rozjezdu okolo 1000 W, ale nakonec jsem jako kompromis nastavil lehce přes 850 W. Vyjede to všechno a nemusím tolik řešit teplotu motoru a zda už ten dlouhý kopec není trochu „moc“.

Naopak jsem si nezvykl na 10″ kola. Pohodlí super, ale moc se to tam nechtělo vejít, výkon šel hodně dolů (přesněji pružnost) a co je nejhorší – při jízdě brzda/plyn šla hodně nahoru spotřeba – motor měl s odporem pneu hodně práce. Dojezd mi tak padl někam k dvaceti kilometrům a to je zbytečné trápení. Baterií to nebylo, po navrácení originálních kol je vše jak bylo, včetně dojezdu.

Poslední zmínka – déšť, moknutí, mokro v koloběžce – doporučuji hlídat výstup k zadnímu světlu. Mám také koupenou gumovou krytku na řídítka (LED + tlačítko). To je vše, víc jsem neřešil, nic nepřetěsňoval (motor, spodní kryt), jezdím v dešti normálně, mnohdy z toho kape voda hodiny po příjezdu. Tady to vypadá, že moc chyb v návrhu není. Spíš bych konkrétní vždy kus zkontroloval, zda někde není viditelná vůle.

Střípky závěrem

Já jsem vlastně spokojen – našel jsem pro koloběžku použití a jak jsem minule psal – pokud pro ní najdete využití, budete spokojeni. Je to neskutečně rychlý způsob přepravy po městě. A vlastně i celkem levný.

Takovou drobnost na závěr – kabely od motoru, které dávají signál o poloze rotoru, jsou stále jen „napíchané“ bez zajištění na desce (koupil jsem motor s ustřiženými konci drátů). Celých 1000 kilometrů. Čekám, kdy mne to někde nechá, ale stále se to úspěšně brání! Tak ať to takhle jezdí i u vás.

Podpora webu

Líbil se Vám tenhle článek? Můžete podpořit jeho tvorbu a další podobné články na webu pomocí PayPal. A nebo mi klidně jen napište, že se Vám článek líbil.

Přesunout se na začátek