Petr Pilný

Nerozumíte počítačům? Já občas také ne...

Xiaomi Mi Electric Scooter 2 M365

Pokračování po letech provozu najdete zde.

Hned pro začátek – na tuhle recenzi/hodnocení jsem si pěkně počkal. Konkrétně 1000km a skoro jeden rok provozu. Nejsem totiž zrovna zastánce téhle alternativy („elektrovšechno“) a tak jsem si chtěl být jistý, co tu bude napsáno. Dne 28. 7. 2019 jsem objednal svoji M365 v černé barvě a verzi 1.2, aniž bych extra tušil, do čeho jdu. K dispozici jsem tedy měl základní informace o jednotlivých verzích (na počátku byl rozdíl především v materiálu zobáčku sklápěcího mechanismu a jedno/dvou fázovém provedení napájení) a také informace o spolehlivosti a legálnosti provozu. Cena koloběžky byla 9989Kč a to ani na dnešní dobu (červen 2020) není úplně špatné. Vzhledem k době provozu je recenzí tolik, že se tu budu věnovat převážně provozním věcem a důležitým informacím pro bezproblémový provoz. Koloběžka totiž dokáže značně potrápit, pokud se nedodrží několik maličkostí. Existuje hodně webů probírajících problematiku provozu a na konci textu najdete i odkazy na ně.

Jezdit se dá i v zimě – Český Šternberk, zamrzlá řeka a opravdu zima

Pokud chcete přímo skočit na hodnocení, je někde na konci. Následují obecně známé informace shrnuté do jednoho celku.

Proč M365 a ne PRO

Na to se s ročním odstupem bude ptát spousta lidí, ale mě už tehdy přišla M365 lepší. Má sice kratší dojezd a nižší výkon (o trochu), ale oboje se dá celkem snad vyřešit, M365 je z pohledu zákona legálnější a je i lehčí. PRO má baterii 12.8Ah, klasika 7.8Ah, má lepší brzdu (kotouč) a lepší nabíjecí konektor. Je ale větší a těžší (14.2 vs. 12.5kg). Rozdíl v motoru je 300W u PRO, 250W u M365 a v době pořízení hrálo pro dražší verzi i to, že všechny kusy mají lepší provedení skládacího mechanismu na rozdíl od M365, kde se musela pohlídat minimálně verze 1.2.

Nakonec ale vzhledem k hmotnosti došlo na volbu M365 s tím, že za rozdíl v ceně se dá bez problémů postavit baterie na dojezd větší než má PRO verze. Výkon se dá dohnat změnou softwaru a navíc se mi tehdy po nákupu zdál více než dostatečný.

Slabá místa M365

Ono toho je uvedeno všude celkem hodně – nekvalitní materiál zobáčku do verze koloběžky 1.2, prasklý příčný šroub skládacího mechanismu, vrzající kloub/zobáček, prodřený kabel zadního světla, ulomený zadní blatník, špatně brzdící zadní brzda a nebo voda v zadním světle. Přidal bych ještě časté defekty obou kol. Reálně to ale po 1000km vidím trochu jinak.

Velká chyba je provedení zadního světla včetně vedení kabelů a zobáček u prvních verzí. Jinak je ale koloběžka kupodivu celkem odolná a pokud dostatečně foukáte kola a nedáváte plné gumy, pak jezdí bez problémů i bez defektů. Náhradní díly jsou dostupné – a to jak originální, tak neoriginální a často i lepší.

Obecně o M365

Koloběžka je celkem robustní a uveze i více než 120kg, jen je třeba více nafouknout pneumatiky. Běžný dojezd je okolo 20-25km dle profilu trasy a rychlosti. V originálním nastavení jsem při úsporné a plynulé jízdě i s 90kg dosáhl na 30km. Pokud máte problém s defekty kol, foukejte výrazně více a případně použijte i Slime a podobné. Lze sehnat i silnější nabíječku – především, pokud budete zvyšovat kapacitu baterie, je to dobrá volba. Pokud koloběžka moc nejede, je nejspíše aktivní ECO režim (přepíná se dvojím stiskem zapínacího tlačítka). Jedním stiskem se pak zapíná/vypíná světlo – které je kupodivu celkem silné a použitelné. Naopak zadní světlo je celkem slabé a hlavně nízko umístěné.

Začátek ledna 2020, v noci a až na hrad Český Šternberk – ani s tímhle není problém, pokud nevadí trochu vlezlá zima

Úpravy softwaru – BOTOX

Koloběžka jde celkem snadno a dobře upravit. Navíc nástroje pro to mají přednastavené hodnoty a uvedeny i „bezpečné“ nastavení. Stránku s BOTOX najdete zde. Dále už je potřeba jen telefon s Androidem (4.3+) a Bluetooth a aplikace M365 DownG. Z nastavení je možno měnit následující:

  • KERS min speed – minimální rychlost, od které automaticky funguje rekuperace, pokud pustíte plyn. Nejlepší pro plynulou jízdu je posunout hodnotu hodně vysoko (třeba 40km/h).
  • Maximum speed in normal mode – maximální rychlost, kterou koloběžka pojede. Tady pozor – koloběžka může jet maximálně 32km/h +/- kousek motoru, co máte. Je potřeba to vyzkoušet, protože jsou kousky, co zvládnou bez škubání 31, ale jsou i takové, co zvládnou 33 (a také ty, co zvládnou jen 29). Záleží také na nastaveném výkonu (při 32km/h je potřeba mnohem vyšší výkon než při 25km/h). Koloběžka reálně jede o něco méně než je nastaveno (zhruba 1km/h).
  • Maximum speed in eco mode – to samé, jen pro eco režim se sníženým výkonem.
  • Motor start speed – minimální rychlost, při které po rozjetí sepne motor. Není doporučeno motor trápit od nulové rychlosti. Na stranu druhou, za jízdy se koloběžka rozjede i skoro od nuly, takže pokud se tak rozjíždíte běžně, není důvod to nepřenastavit i tady. Motoru to nesvědčí a ničemu kolem také ne.
  • Motor power constant – ve výsledku nastavení výkonu motoru. V základu je 51575 a to odpovídá i přes papírovou hodnotu 250W výkonu 500W, reálně si pak motor vezme ještě o chlup víc (naměřil jsem až 570W). Je doporučeno se držet nad 32000 (zhruba 800W, reálně okolo 900W při rozjezdu), ale dá se to uzpůsobit trasám a hmotnosti – čím lehčí zátěž a více rovinek/méně rozjezdů, tím více se z toho dá bezpečně ždímat. Vše je vhodné uzpůsobit i aktuální venkovní teplotě => pokud si v létě chci vyjet na Ještěd, doporučuji pod kopcem ubrat výkon. Uvádím zde i jednotlivé konstanty a tabulkový výkon (při rozjezdu si moto vezme ještě víc – řekněme +10-15%).
    • 51575 = 500W
    • 46886 = 550W – 42979 = 600W – 39673 = 650W – 36839 = 700W – 34383 = 750W
    • 32234 = 800W
    • 30338 = 850W – 28653 = 900W – 27145 = 950W – 25788 = 1000W
  • Cruise control delay – zpoždění sepnutí tempomatu.
  • Cruise control no beep – tempomat se aktivuje bez pípnutí.
  • Instant mode switch – lze přepínat mezi normal a eco za jízdy bez zastavení.
  • Boot with eco mode – koloběžka startuje v eco modu.
  • Russian throttle algorithm – běžně má koloběžka nastavenou pozici plynu odpovídající rychlosti (tedy polovina dráhy = poloviční rychlost z maxima), pokud je aktivní RTA, odpovídá plyn výkonu motoru. Může to být plynulejší a pohodlnější, ale zdá se mi, že to výrazně více bere energii – respektive je potřeba více pracovat s plynem, pak věřím, že to může být i úspornější.
  • Battery voltage limit – maximální napětí baterie, běžně se nemění, pokud se nestaví nová baterie.
  • Remove hard speed of 35km/h – limit maximální rychlosti je běžně nastavený na 34.75km/h, lze tímto odstranit.
  • Remove charging mode – odstraní nabíjecí režim při připojení nabíječky nebo externí baterie.
  • Change ESC – slouží pro přenastavení komunikace mezi regulátorem a BMS, nepoužívat, pokud ne nemění baterie/BMS.
  • Wheel speed multiplier – při použití 10″ kol je třeba nastavit 315, jinak neměnit.

Postup na BOTOX

  • na uvedené stránce si stačí vytvořit ZIP soubor a stáhnout si ho do telefonu/tabletu
  • zapnout koloběžku
  • spustit aplikace M365 DownG
  • Stisknout Connect a vybrat svoji koloběžku
  • Stisknout Check Ver
  • Stisknout Open BIN a vybrat ZIP soubor
  • Stisknout Flash BIN a začít proces
  • Počkat na dokončení na 100%.

Je důležité mít na koloběžce dvě pojistky (baterie novější než 04/2017, lze zjistit v aplikacích). A dále je třeba mít verzi BLE maximálně 072, vyšší jsou šifrované. Pokud máte novější verzi, stačí nahrát verzi 072 (opět přes DownG) a pak lze nahrát i BOTOX firmware. Existuje i BETA BOTOX s novějšími funkcemi a lehce jiným nastavením. Ten jsem ale zatím nepoužíval. Dostupný je zde.

Až na deštivé počasí jezdím(e) vždy, i za lehkého sněžení. Jen je potřeba přizpůsobit jízdu povrchu, tím spíš po zvýšení výkonu (a rychlosti)

Moje zkušenosti?

V době psaní textu se blížím 1000km. Koloběžka jezdí v originálním stavu (kromě firmware), celou dobu jen dofukuji pneumatiky na 60+PSI. Jednou jsem seřídil zadní brzdu. Jinak nebylo třeba nic utahovat, seřizovat, nic nevrže a vše drží. Je ale pravda, že se držím celkem hodně na asfaltu a nepoužívám ji na skákání z obrubníků a ani se z ní nesnažím udělat ponorku. Jediné, co jsem opravoval, tak bylo zadní světlo a zajistil jsem kablík k brzdě proti prodření. Při opravě zadního světla jsem celý vnitřek pouze nahradil vysoce svítivou LED.

Zhruba od 300km nájezdu mám BOTOX – na začátku bylo pouze zvýšení rychlosti, od 500km jsem začal zvyšovat i výkon, postupně přes konstanty odpovídající 750W, 800W a nakonec i 850W. Na nich jsem aktuálně, dle aplikací je špičkový výkon (respektive spíše odběr z baterie) při rozjezdu 1005W. Dále jsem vypnul rekuperaci (nastavení KERS) – jízda je mnohem plynulejší a koloběžka stále nebrzdí. Jako maximální rychlost aktuálně zkouším 33km/h. Koloběžka neškube a vypadá to, že to tuhle rychlost ještě zvládne. Rychlost je to parádní a i v běžném městském provozu je příjemná a mnohem praktičtější než původních 25km/h. Jen je třeba počítat s mnohem vyšší spotřebou při jízdě maximální rychlostí.

Cena za jeden kilometr

Nedílnou součástí uvažování o „elektrovozítku“ by mělo být i to, zda se to třeba vyplatí – proti autu nebo MHD. Ekologii nebudu brát v potaz, výroba a baterie nebudou zrovna dvakrát ekologické a to, že je to napůl spotřební zboží, tomu také nepřidá. Baterie a její nabíjení je nastavené velmi konzervativně, takže by nás nemuselo trápit její zničení před koncem životnosti celku. Takže budeme optimisté a dáme ji životnost 1000 cyklů. Dojezd dáme 23-25km na jeden cyklus, celkem tedy dostaneme 24000km. Spotřeba energie vychází na nějakých +/-12Wh/km. Celkem tedy spotřebujeme 288kWh energie.

Pokud tedy započteme energii jako řekněme 288*5Kč, spotřebujeme elektřinu za skoro 1500Kč. Koloběžka stála 10000Kč. Výsledkem je zaokrouhleno 50 haléřů na jeden ujetý kilometr. Nepočítáme ostatní servis – určitě dojde na nějaká ložiska, možná zadní světlo (v originálním provedení tak 20x), někdo doplňuje držák blatníku, někdo raději celý blatník, někdo potřebuje podložku do kloubu řidítek a určitě sjedete nějaké pneumatiky a duše. Někdo má spotřebu 4 duše na 1000km, já mám zatím původní. Naopak pokud zvýšíte výkon, bude se vám ztrácet přední pneumatika a její životnost může klesnout i na 1000km. Provoz bude tedy celkem nákladný a to počítám s tím, že si vše uděláte doma.

Čemu se vyhnout a závěr

Tady bych doporučil jen několik věcí – nedělat z toho skokana roku na obrubníkách, nedělat z toho ponorku a nejezdit zbytečně v dešti/kalužích a hlavně dofukovat na vysoký tlak. Ale nedávat plné pneumatiky. To je cesta do pekla nejen pro pohodlí, ale i pro baterii a dojezd. Koloběžka nemá jiné odpružení než pneumatiku, tak jí ho neberte. Závěrem bych chtěl napsat, že pokud chcete odpruženou koloběžku se dvěma motory a 60V baterií, rovnou si ji kupte. M365 je super stroj do města a na cyklostezky, který přežije i projetí lesem/loukou/polem. Ale nejlepší je právě na hladkém asfaltu.

Tím se dostávám i k závěru, zda ANO nebo NE. Pokud pro ni najdete užití a dost jízdy po městě, tak ji mohu jen doporučit. I v základu bez úprav je na rovinatých cestách skvělá, pokud máte 60kg, tak i v horách. A pokud uděláte nějaké úpravy softwaru, tak je v poměru cena/výkon naprosto dokonalá. Ale – jedno velké ALE – zvažte, zda ji opravdu budete potřebovat. Ideálním místem je pro ní kufr auta a rychlé přesuny po městě a blízkém okolí a pěkných cyklostezkách, občasným výletem mimo její šálek čaje však nepohrdne.

A ještě pár slov k BOTOXU – i když se vám nebude chtít, zkuste ho – i kdyby jen na zrušení KERS a úpravu maximální rychlosti. Navíc – pokud upravíte výkon, lze pak jezdit klidně většinu času na ECO, jen to pojede rychleji a můžete tomu pomáhat. A pokud se vám nebude chtít, vždy je tam možnost využít tu skoro kilowattu výkonu pro zábavu.

Odkazy

BOTOX, komunita na Facebooku, SCARABEUS

Servisní historie

27. 8. 2024 – 5000km – letos to jezdí, díky externí baterii koloběžku mohu využívat více v jeden den, velká spokojenost.

17. 5. 2024 – 4200km – externí baterka je super, jezdím stále stejné trasy, ale můžu jet hned i další, kilometry přiskakují velmi rychle (na moje poměry). Aktuálně se začaly ozývat zadní ložiska (původní), jsou na cestě a k nim nové gripy (také původní). Jinak se zdá, že je vše bez problémů. I motor drží (3000+km na 1000W, předtím asi 600km na základu), původní byl nejspíše opravdu horší kus, jezdím stále stejné nastavení (1000W maximum), teď navíc s externí baterií dostává motor zabrat ještě více.

6. 1. 2024 – 3200km – pořád to jezdí, vyjma tuším dvou defektů, naprosto bez problémů, aktuálně pořízena externí baterie s kapacitou okolo 11+ Ah, celkový dojezd (teoretický) tak bude někde nad 70km, ale především – jede to, drží to rychlost, nějakých 7-8 kilometrů na plný plyn nemá vůbec žádný vliv na maximální rychlost ani zrychlení a i ve chvíli, kdy zbývá 10% baterie, tak koloběžka jede lehce přes 26km/h. Super. Po nějakých testech se určitě dostanu k nějakému blogovému zápisku.

1. 10. 2021 – 1650km – druhá guma na předku hotová, jinak vše v pohodě. Výměna doma v klidu a bez problémů.

1. 6. 2021 – 1500km – stále to jezdí, motor drží a nehřeje se (to mě utvrzuje v tom, že ten původní nebyl v pořádku), stále jezdím s nastavení 1kW v peaku, jediné, co trpí, je přední guma. Čekám, až vyjezdím zásobu gum a přejdu na 10″. Objevila se první prasklinka na blatníku, lehce opraveno a s přechodem na 10″ přidám vzpěru.
Poznámka: ty konektory zmíněné na 1020km pro připojení senzorů motoru tam stále nejsou. Drátky jsou napíchané na desku a přilepené tavící pistolí. Kupodivu to drží…

19. 9. 2020 – 1192km – defekt zadní kolo, dojeto na píchnutém, výměna duše i pláště. Oprava je jednodušší, než to vypadá dle informací na webu, hotovo za 10 minut ve dvou a jen pomocí běžného nářadí a většího šroubováku.

15. 7. 2020 – 1025km – no když už se v tom hrabu, seřídil jsem zadní brzdu a promazal ji, aby se správně vracela a nedrhnula. Cena nula, práce na pár minut.

9. 7. 2020 – 1020km – otestován nový motor, respektive nějaký použitý s nájezdem 400-500km (vypadalo to zhruba tak dle opotřebení pneumatiky, a zřejmě bez Botoxu). Díky výměně kus za kus jsem se zbavil i nutnosti přezouvat celkem dost sjetou pneumatiku na starém motoru (odnášela to hlavně od doby, kdy na ní bylo 900+W výkonu). Musím ještě dokoupit konektory pro připojení motoru, ale koloběžka už je provizorně zapojená a jezdí.

Chystám se také zkusit přemotat původní motor. O tom bych zde sepsal když tak samostatný příspěvek. Určitě to chci zkusit a určitě motor ihned půjde alespoň na stole na zkoušku.

3. 7. 2020 – 1020km – odešel motor, zdá se, že hlavním důvodem byla uvolněná páska v motoru, která odřela a zkratovala vinutí, motor na odpis, pořízený náhradní, tenhle zkusím přemotat a uvidíme.

10. 3. 2020 – 500km – oprava zadního světla (voda, vlhkost) výměnou diody

28. 7. 2019 – 0km – pořízení koloběžky, nová.

Přesunout se na začátek