Age of Empires IV

Možnost zahrát hru jsem dostal jako dárek, vážím si toho a moc díky!

Tak trochu s těžkým srdcem zahajuji psaní recenze na další přírůstek z legendární série Age of Empires. V poslední době nás rozmlsaly definitivní edice, kde především ta od druhého vydání, alespoň mě osobně, velmi potěšila. Dneska se podíváme na úplně nový počin, ke kterému jsem se dostal, konkrétně na díl čtvrtý. Vítejte u krátké recenze Age of Empires IV!

Instalační balíček má v době psaní textu celkem příjemných 40GB, překvapila velikost 4K přídavného „paklíku“ s neskutečnými 130GB dat. Nevím, co k tomu koho vede a vůbec si nedovedu představit, co v tom balíčku vůbec je, ale doba je asi jiná, snad ta hra za ty data bude alespoň vypadat. Každopádně zvolil jsem jen základ, těch 40GB by mohlo stačit na přijatelnou „koukatelnost“ při rozlišení FullHD.

Na první pohled

Po prvním spuštění nás přivítá lehce nepřehledná obrazovka – je to samozřejmě o zvyku, ale hned zkraje textu se dostaneme k UI. Co by se normálně vešlo na jednu obrazovku, to je tady na třech. Zvolené barvy jsou pak všechno, jen ne přehledné. Spouštím tutoriál a jedeme raději rychle do hry.

Ta přednastavila kvalitu na „Nízké“ a já si tak trochu připadám, že jsem se vrátil do dob Empire Earth a začínám uvažovat, co jsem vlastně stahoval v těch 40GB. Řadím nastavení „Vysoké“, detaily se zlepšily, hra běží, nicméně silně utrpěla přehlednost. Tohle se mi nelíbilo už u definitivní edice druhého dílu. Bloom a další nesmysly jsou pro vzhled možná krásné, ale my jdeme hrát (a chceme hrát) jednu z těch nejlepších RTS a vždy by mělo být myšleno na to, aby hra byla přehledná a nehrálo se vlastně jen zbytečně na efekt. Nakonec jsem podřadil na „střední“ nastavení, kde se na to dá celkem koukat a silou vůle se v tom vyznám. Trochu mne zamrzela přílišná blízkost kamery, naprosto zbytečné je i její otáčení, tím spíš, že se samo nevrací do původní pozice – trpí tím opět přehlednost.

Tutoriál odstartován na plný plyn. Hra je moderní – vede vás každým kliknutí a to tak důkladně, že by vás nejraději nenechala udělat nic jiného. Za mne je i tohle špatně – proč nenechat hráče nějak rozumně naučit, že proti jízdě je nejlepší opravdu pikeman. Je to podle mého lepší, než mu nedovolit na jízdu do vyrobení předem určeného počtu jednotek vůbec zaútočit. Rád bych si právě v tutoriálu vyzkoušel i nějaký ten nezdar, protože hra vypadá velmi jednoduše. Kdo už něco málo hrál, dostane se snadno do situace, kdy sice nemá potřebných deset pikemanů, ale na útok je připraveno 60 koní. Bohužel zbytečně, nemůžou vyjet vstříc obrovské armádě nepřítele čítající dobrých 15 jednotek.

Závěrem tutoriálu se musím zmínit o podivném postupu do dalších dob stavbou budovy. Proč ne, ale nějaký speciální důvod pro to nevidím. Ve druhém díle bylo potřeba postavit určený počet budov z předchozího věku a pak následoval postup. Stačilo to, bylo to jednoduché, přehledné a čisté. Ve třetím díle se volilo z možností „odměn a směřování“, také dobré. Ve čtvrtém dílu jsme to pro jistotu slepili dohromady. Už v úvodu praští do očí kombinace velké nepřehlednosti UI (opakuji se, ale nevím, kdo volil barevnou kombinaci piktogramů, proč fungují některé věci jako přepínače…) doplněného neskutečným zjednodušením mechanismů.

Vezmu to už jen v rychlosti – stačí například poslat koně po okolí, ovečky se za něj řadí jak vláček, běhají jeho rychlostí (ale pokud jsou samotné, lezou jak šnek) a do města vám jich přivede tolik, že průměrný brit z druhého dílu by nemusel zasít jediné pole do konce hry. Keříků s jídlem je pro jistotu také více, to kdyby vám zástup oveček došel ještě před čtvrtou dobou. Při stavbě více budov (domků) stačí klikat do jednoho místa, hra to rozvrhne za vás a nalepí jeden domek na druhý – špatně z pohledu stavby obraných linií, ale je to bez práce. Ostatně na co mít obrané linie (ale o tom až později). Jsou tu věci, které ale i potěší – hradby se pěkně „lepí“ na lesy a tak je jejich stavba rychlá a příjemná. Jejich volný tvar je také super. Celkově je ale tohle celkem slušné zklamání.

Grafika a zvuk

Tohle téma už jsem tu načal. Hra vypadá na dobu svého vzniku dost špatně. Skoro bych řekl, že by po vymazání naleštěné grafické bídy dopadla hůře než druhý díl. Možná i než první (myšleno DE edice). Nicméně tohle je individuální. Co individuální není? Pohyb jednotek, animace, rozpad budov – to vše naopak mohlo udělat ten „wow“ efekt místo bloom a dalších nesmyslů. Ve třetím díle se budovy rozpadaly naprosto ukázkově, lodím se lámaly stěžně, vše běhalo prakticky bez nároku na výkon.

Ozvučení ohodnotím v rychlosti – dostatečné, hraje to, neruší to, přijde mi ale, že je dost omezen maximální počet zvuků najednou a ve chvílích velkých bojů to trochu zlobí. Ani tady to tedy nevidím moc dotažené k dokonalosti.

Zastavím se tu ještě jednou u UI. Úvodní obrazovka je tradičně přeplácaná, ale je to ještě o zvyku. Naopak nastavení hry 1vs1 potřebuje celkem 3 obrazovky pro věci, které byly v předchozích dílech přehledně na jedné. Tohle je naprosto nepochopitelný nedostatek. I kdybych tedy hráče nechtěl obtěžovat viditelným nastavením, mohlo se to vejít alespoň pod jedno tlačítko a novou obrazovku. Tady by bylo potřeba udělat ještě hodně práce, ideálně bych začal na zelené louce.

Scénáře

Abych byl pozitivní – nebudu zde hodnotit tedy úroveň oponentů ve scénářích, která je, i přes výhružky extrémní obtížností, stejně tragická jako v obyčejné hře proti počítači.

Kampaně jsou ale vytvořené zajímavě, v neskutečném rozsahu obsahu a s důrazem na historické momenty. Vzdělávací složka je obrovská a přiznám se, že jen díky ní to stojí za zahrání si. Navíc díky tragické úrovni počítače to zvládne uhrát i ten, co RTS ještě nikdy nehrál. Tady si dal někdo tolik práce (a investoval tolik peněz), že je s podivem, že ten zbytek tak „pokonil“. Pokud by tohle jen dolepili do druhého dílu, věřím, že by se to snad prodávalo lépe (=dráž) než díl čtvrtý ve slevě.

Bonusový obsah ke kampani

Kampaně mají totiž přidaný obsah ve formě videí, které si zaslouží i samostatný odstavec. Extrémně bohatá video galerie vám totiž prozradí, co jste tak dlouho stahovali (a proč hra vypadá, jak vypadá). Neskutečně propracovaná videa prolínající záběry ze současnosti s vloženými postavami, budovami a modely z historie ukazují do detailu celou „civilizaci“ tak, že by to mohly převzít vzdělávací instituce.

Úvodní videa k jednotlivým misím pak doplňují odemknuté sekvence s další várkou detailnějších informací. Není problém se podívat, jak vypadala zbroj, jak se vyráběla kroužková košile a tak dále. Přiznám se, že právě tenhle obsah jako jediná věc zachraňuje jinak dost podprůměrnou hru. Otázka je, zda to bude stačit.

Umělá inteligence

Vše totiž sráží – dle autorů hry – neskutečně drsný nepřítel v podobě umělé inteligence. Pokud máte alespoň nějaké zkušenosti z Age of Empires a alespoň lehce se zorientujete v nové grafice, ani nezkoušejte lehká nastavení (možná vyjma kampaní, kde si budete užívat spíš „děj“). Počítač je i na těžkou obtížnost naprosto neschopný vybudovat silnou ekonomiku (ne že by počítač netěžil, těží, ale bůh ví, co se surovinami dělá, zdá se že prostě tupě vylepšuje i to, co nepoužije). Na mapách, kde pár procent zabírá voda, například statečně vystaví námořnictvo.

Výsledkem toho všeho je, že mu zůstanou suroviny tak na jeden velký útok. ANO – čtete správně, jeden velký útok za celou hru. A to si na něj ještě musíte počkat, protože počítač je schopný s armádou čítající sto hlav čekat klidně deset až patnáct minut, aby zaútočil až ve chvíli, kdy už mu připravíte přivítání jak se patří. Od začátku hry pak útočí zásadně tam, kde není obrana a snaží se co nejvíc poškozovat ekonomiku. Při finálním útoku si ale vybírá naopak co nejlépe opevněné místo, aby mohly jeho jednotky posloužit svému účelu a pokojně padnout.

Pokud je bitva vyrovnaná a ztratí odhadem 2/3 jednotek, za libovolných okolností z bitvy prchá. V některých případech to dává smysl, pokud obránci zůstanou pomalé jednotky a jemu drahá a silná jízda, lze se stáhnout. Bohužel počítač je schopen stahovat své pikemany a nechat se naprosto bez odpovědi pomlátit jízdou, která je ještě navíc zastoupena menším počtem jednotek (tedy, stačilo by zůstat v poli a prostě vyhrát).

Když na počítač zahrajete klasický „trash“, okamžitě se hroutí a nedokáže na něj vůbec zareagovat a odpovědět, dílem nedostatkem surovin (kterých ale vytěžil 2x tolik co vy), dílem výběrem vyráběných jednotek – vidím nepřítele, jak jde s armádou pikemanů, proto si vyrobím dalších 50 koní a ještě těch nejdražších. Kterýkoliv hráč, co prošel například kampaně v Age of Empires II, se tady bude nudit k smrti. Poslepu rozjedete (třeba jen podprůměrně) ekonomiku a zahltíte nepřítele zástupy jednotek. Díky tomu nedojde ani na úvodní otravování vaší ekonomiky a budete mít dostatek zdrojů (stačí se podívat na přiložený graf ze hry na „Těžké“ a to ještě ve vlažném tempu a bez využití libovolných bonusů na těžbu, útok, obranu…).

Těch je mimochodem také dostatek. Nemáte zlato? Nevadí – vždyť ho produkují i farmy. Nemáte ho i tak? Také nevadí – většina jednotek stejně zlato nepotřebuje. Dovršují to drobnosti, kdy například přijdete k nepříteli, využijete rychlého přesunu bez beranidel, která nově staví pěchota v místě, kde zrovna stojí. Co na tom, že v tom místě nejsou stromy a natěžené dřevo máte půl mapy daleko v základně. Deset pikemanů utluče beranidlo, pokud jdete s velkou armádou, máte během minuty beranidel opravdu hodně. Beranidla pošlete do nepřátelského města a je konec hry.

Více hodnotit netřeba. Snad i původní Age of Kings na tom byly lépe. Tohle se hodně nepovedlo a propisuje se to do úplně celé hry.

Závěr

Jak to začínalo? S těžkým srdcem… Jen název hru nezachrání, díky bohu za přidaný obsah, který hru pozvedává snad alespoň na průměr. Dávám 6 bodů z 10, pokud si chcete užít obsah, přidejte si bod nebo dva. Pokud si chcete pořádně zahrát proti počítači, několik bodů odeberte a kupte si definitivní edici druhého dílu. Díky za dočtení až sem!

Podpora webu

Líbil se Vám tenhle článek? Můžete podpořit jeho tvorbu a další podobné články na webu pomocí PayPal. A nebo mi klidně jen napište, že se Vám článek líbil.

Přesunout se na začátek