Petr Pilný

Nerozumíte počítačům? Já občas také ne...

Core2Quad Q8300 a GeForce 8800GT (Core2Quad)

V posledních dnech (a týdnech) stále něco stavím a občas zbyde i nějaký nalezený zbytek. No a občas to dokonce není obligátní Celeron z patice 775 (nebo dokonce 478), ale něco lepšího. A tak se pro tentokrát podíváme do roku 2008 (procesorem), vezmeme si k tomu nečekaně slušnou základní desku s podporou až 16GB DDR2 ve čtyřech slotech a to celé doplníme jednou z vyšších verzí nVidia GeForce osmé řady, konkrétně 8800GT, která sice spadá už do roku 2007, ale vzhledem k její reinkarnaci ve formě deváté řady měla docela dlouhý život. Na poměry grafických karet té doby asi delší, než bylo záhodno.

Skoro prázdná bedna, i tak dokáže posloužit i dnes a nejen jako nouzovka.

Základní deska, procesor, paměť

Jako první vezmu dnes základní desku ASUS P5Q SE – nejen, že podporuje všechna čtyřjádra (a tedy po úpravě i Xeony, FSB maximálně 1600MHz), ale má i čtyři sloty pro operační paměť (ale ještě DDR2) a co víc, umí dokonce i 16GB paměti. Většina DDR2 desek uměla pouze 8GB RAM a ještě více desek mělo pouhé dva sloty a muselo si vystačit pouze se 4GB RAM. Tehdy to stačilo, ale počítač s modernějším Core2Quad procesorem bez problému poslouží výkonem i dnes a omezená kapacita paměti je pro běžné používání dost limitující. Deska má 8 fází na napájení procesoru a chlubí se celkem velkou dávkou funkcí usnadňujících její nastavení a používání od CrashFree BIOS přes Fan Expert po vylepšení zvuku s digitálním výstupem. Deska tedy nabízí celkem čtyři sloty DDR2, jeden PCI-E16x a dva PCI-E 1x a tři sloty PCI. Má integrovanou LAN, 5.1 zvuk s SPDIF a také 6+6USB.

Základní deska (zdroj ASUS)

Jako procesor jsem použil dobová Intel Core2Quad Q8300. Má čtyři jádra a čtyři vlákna na frekvenci 2.5GHz, vyroben je pomocí 45nm a má 4MB L2 paměti. FSB je na 1333MHz a při napětí jádra od 0.850-1.3625V má TDP 95W. Je 64bit, má SpeedStep, ale chybí mu například AES-NI. Když se ještě vrátím k TDP – vypadá to sice na vysokou hodnotu, reálně se dá CPU bez většího hluku uchladit prakticky libovolným boxovým chladičem včetně těch nízkých bez měděného jádra.

Závěrem se v této části dostáváme k osazení paměti. Použil jsem DDR2 moduly o celkové kapacitě 6GB (2×2+2×1). Vzhledem k určení pro „kancelář“ a starší hry je i tohle množství dostatečné a operační paměť rozhodně nebude největší brzdou systému (tou se stane zcela jistě obyčejný disk).

Grafická karta

V roce 2007 se objevila v nabídce nová grafická karta nVidia GeForce 8800GT využívající jádra G92 založeného na jádře G80 (karty 8800 GTS/GTX/Ultra) a vyráběném 65nm procesem. Karta nahrazovala 8800GTS – minimálně její 320MB verzi. Lepší proces snížil spotřebu a nové jádro přidalo i nové funkce. Karta tak zvládne hardwarově dekódovat VC-1 a H.264. 512MB paměť karty je navíc připojena na 256bit sběrnici a proti GTS vzrostl i počet shader jednotek z 96 na 112. Všechny změny přispěly k vyššímu výkonu v novějších hrách. Referenční karty měly takty 600MHz jádro/900MHz paměť, nereferenční modely se pak dostaly až okolo 700MHz na jádře a 1000MHz na paměti.

Grafická karta je dvouslotová, obrovská a napájená 6pinem. Černý chladič oceníte při focení, je na něm vidět každé zrnko prachu.

Karta podporuje DX10, má unifikované shadery, umí 16x FSAA, 16xAF, podporuje SLI a zvládne pomocí PureVideo HD přehrávat a vylepšovat obraz u videa s vysokým rozlišením (zmíněné H.264, VC-1 a také MPEG2 a WMV9). Na výstupu umí dva monitory na DVI do rozlišení 2560×1600 a nebo 2048×1536/85Hz na VGA. TVout umí 1080i a karta podporuje více obrazovek přes nView. V našem případě byla použita karta od GAINWARD (8965-Bliss) a byla samozřejmě ve slotu PCI-E 16x. Karta se drží referenčních taktů 600/900MHz. Skutečný takt paměti je tedy 1800MHz, shader jednotky běží na 1500MHz a má celkem tichý/nehlučný chladič. Karta si vystačí s 1x6pin.

Pevný disk, mechaniky, zdroj a ostatní

Teď dojde na nejslabší místo sestavy. Pokud bych stavěl počítač pro použití v dnešní době, určitě by zde byl SSD disk. Ale takhle tu je 320GB 3.5″ disk Seagate Barracuda připojená na SATA. Sestava obsahuje DVD mechaniku (také SATA) a o napájení se stará zdroj Seasonic s výkonem 350W. Nic víc už nebylo třeba a sestava je tímto výčtem kompletní.

Kvalitní bedna byl a je základ.

Ačkoli je pevný disk jednoznačně nejslabší článek sestavy, tak Windows 10 PRO 64bit si s tím celkem dobře poradí a odezva systému je dobrá a použitelná. Vše je v klasické bedně XCASE, která je mimochodem docela poctivá a těžká a už tak docela tiché sestavě pomáhá a neničí ji zbytečnými vibracemi.

Testy výkonu AIDA 64

Jako vždy se tu objeví výsledky z AIDA64. Já vím, že třeba není úplně nová a objektivní a tak dále. Mám ji všude a bude i tady, na z dnešního pohledu už ne zcela důležité srovnání je dobrá a testy jsou povedené rychle.

AIDA 64Základní nastaveníPřetaktování
Paměť čtení (MB/s)5673
Paměť zápis (MB/s)7062
Paměť kopírování (MB/s)6497
Paměť latence (ns)95.5
CPU Queen21214
CPU Photo8933
CPU ZLib121
CPU AES27354
CPU Hash1609
FPU VP81684
FPU Julia6835
FPU Mandel3607
FPU SinJulia1846
Testy v AIDA64

Přikládám i testy L1 a l2 procesoru.

AIDA 64 L1/L2L1 (takt 2.5GHz)L2 (takt 2.5GHz)L1 (přetaktování)L2 (přetaktování)
Read (MB/s)3995218051
Write (MB/s)3987012914
Copy (MB/s)7967818345
Latence (ns)1.28.2
AIDA 64 cache benchmark

Testy výkonu 3D Mark Vantage

Tentokrát bude testování v 3D Marku podrobnější. Navíc verze Vantage dobře odpovídá vzniku sestavy. Ostatně dobové hry grafika i se slabším procesorem zvládala ve vysokém rozlišení včetně 2048×1536. Na přiložených snímcích je vidět, kolik snímků v rozlišení 1280×1024 grafická karta vydolovala v jednotlivých testech. V dobových recenzích se karta potýkala pouze s 3D Markem ve verzi 2003/2005/2006, tady ji to trochu ztížíme.

3D Mark VantageGPU scoreCPU score3DMark skóre
1024×768 ENTRY233519120E16798
1280×1024 ENTRY169359020
1280×1024 PERF.54499166P6063
1280×1024 HIGH44629101
1280×1024 EXTREME39158489
3D Mark Vantage kartě pořádně zatopil.

Závěrem

Závěrem – no, kdo měl tuhle sestavu v době vydání, určitě vzpomíná v dobrém. Výkon procesoru byl v té době v domácích podmínkách víceméně špička a grafika to hezky doplňovala. Důkazem je použitelnost i v dnešní době. Na kancelář, na video a trochu i na hraní. Starší hry zvládne sestava bez problémů. A to vše navíc prakticky bez hluku – určitě bez hluku startujícího letadla, který byl v té době celkem častým jevem.

Přesunout se na začátek